piątek, 9 listopada 2012

zupa cebulowa

Nastała jesień, ostatnio trochę deszczowa, wietrzna i mało przyjemna. W takim momencie idealne są rozgrzewające zupy, np taka jak ta.

Zupa cebulowa
  • 1kg cebuli
  • 250ml białego półwytrawnego wina
  • 750ml bulionu warzywnego
  • sól, pieprz
  • 300g tartego dobrze rozpuszczającego się sera np salami
  • 1/3 kostki masła
  • opcjonalnie ciasto francuskie
Cebule obieramy i kroimy w piórka lub półkrążki. W rondlu o grubym dnie rozpuszczamy masło i wrzucamy cebulę. Dusimy. Dusimy dosyć długo, bo cebula nie tylko musi być miękka, ale dobrze by było aby nabierała rumianego koloru bez przypalenia oczywiście. Im mocniej podduszona cebula tym intensywniejszy kolor i aromat zupy. Kiedy cebula jest już gotowa dodaje wino i gotuje około 10 minut aby alkohol odparował a został sam smak. Następnie dodaje bulion i ewentualnie doprawiam do smaku - zależy czy po dodaniu bulionu jeszcze zachodzi taka konieczność. Tym razem zupę zapiekłam. Przelałam ją do kokilek, dodałam do każdej z nich po garści tartego sera i przykryłam ciastem francuskim. Piekłam do uzyskania złotego koloru. Wpadające do środka ciasto dodatkowo zagęszcza zupę. Pycha.

Do podduszenia cebuli można użyć również lekko solonego mixu Lurpaka zawierającego 65% masła, który przyznaję dostałam do przetestowania razem z wersją klasyczną i oliwkową. Miksy do codziennego użytku, smarowania pieczywa jak najbardziej. Smak fajny, konsystencja dobra. Jednak do gotowania zdecydowanie pozostanę wierna "prawdziwemu masłu" z zawartością przynajmniej 82-83% masła, które Lurpak też ma w swojej ofercie.

7 komentarzy:

  1. Cebulowej bym chyba nie zjadła :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Uwielbiam zupę cebulową, ale wersji z ciastem jeszcze nie robiłem. Muszę to nadrobić ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Uwielbiam ją, choć sama rzadko robię, ale za to często zamawiam w restauracjach :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Cebulowa przepyszną zupą jest !!! A zapiekana pod ciastem francuskim - absolut na podniebieniu! M.

    OdpowiedzUsuń
  5. ja troszke inaczej robie ta zupe
    podsmazam mieso wieprzowe i wolowe z duza iloscia cebuli-dosyc mocno -przekladam do garnka dodaje wody -do gotujacego wywaru dodaje warzywa i przyprawy -gotuje az wszystko bedzie mieciutkie-nie zageszczam -tez pyszna ...

    OdpowiedzUsuń

Będzie mi miło jeśli zostawisz kilka słów po przeczytaniu przepisu.
Nie używaj słów wulgarnych, obraźliwych.
Anonimom dziękuję, jeśli chcesz komentować podpisz się :)
Dziękuję i zapraszam ponownie.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...